οδηγός για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Χρόνος Ανάγνωσης: 9 λεπτά

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Ο πλήρης οδηγός!

Τα τελευταία χρόνια τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας και τα ποσοστά τους αυξάνονται χρόνο με το χρόνο. Τι είναι όμως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και πως λειτουργούνε; Ποιες οι βασικές λεπτομέρειες που πρέπει να γνωρίζετε;

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σας τα έχουμε σε αυτόν τον οδηγό στο asfaleies24.gr που είναι επιμελημένος από έναν κάτοχο ηλεκτρικού αυτοκινήτου, έχοντας προσωπική γνώμη από την εμπειρία ενός ηλεκτρικού οχήματος.

Πάμε να ξεκινήσουμε!

Contents hide
1 Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα – Ο πλήρης οδηγός!

Τι είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πως κινούνται και ποιες οι διαφορές τους με τα θερμικά οχήματα

που και πως φορτιζουμε το ηλεκτρικο αυτοκινητο

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ως κύρια – και μοναδική – πηγή ενέργειας την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια στην μπαταρία τους. Από εκεί η ενέργεια τροφοδοτεί τα ηλεκτρικά μοτέρ τα οποία κινούν τους τροχούς του αυτοκινήτου.

Κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει 2 κύρια μέρη: Την μπαταρία και το ηλεκτρικό μοτέρ – είναι πολύ σύνηθες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να συναντάμε 2 ηλεκτρικά μοτέρ, ένα σε κάθε άξονα που συνδυάζεται με τετρακίνηση.

Οπότε η αποθηκευμένη ενέργεια μεταφέρεται στα μοτέρ του αυτοκινήτου και από εκεί μεταδίδεται η κίνηση στους άξονες ώστε να κινηθεί το αυτοκίνητο.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ μικρές απώλειες ενέργειας, οι οποίες είναι περίπου 5-10% – δηλαδή το 90% της ενέργειας, θα το μετατρέψουν σε κίνηση!

Σε αντίθεση με τα θερμικά αυτοκίνητα όπου η ενέργεια που μετατρέπεται σε κίνηση, είναι τελικά της τάξεως των 30% περίπου – καθώς το 70% είναι απώλεια.

 

Αμιγώς ηλεκτρικά , Υβριδικά, plug in – Ποιες οι διαφορές τους

Στην κατηγορία ηλεκτρικά αυτοκίνητα, συχνά πυκνά συναντάμε διάφορους τύπους αυτοκινήτων όπως τα υβριδικά και τα plug in, πέρα από τα αμιγώς ηλεκτρικά.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτά που κινούνται αποκλειστικά και μόνο με την αποθηκευμένη ενέργεια της μπαταρίας – δεν έχουν δηλαδή άλλο καύσιμο για να χρησιμοποιήσουν.

Τα υβριδικά και τα plug in έχουν τόσο ηλεκτροκινητήρα όσο και κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης ή πετρελαίου.

Τα ήπια υβριδικά έχουν συνήθως έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα όπου βοηθάει στις εκκινήσεις του αυτοκινήτου και όταν χρειάζεται ένα μικρό εξτρά boostarisma όπως μια προσπέραση.

Διαθέτουν μια μικρή μπαταρία για τον ηλεκτροκινητήρα που φορτίζει μέσω του κινητήρα εσωτερικής καύσης και σε αρκετές περιπτώσεις και με το φρενάρισμα του αυτοκινήτου.

Το φρενάρισμα με τον κινητήρα, είναι ένα μεγάλο προνόμιο των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων, κατά το οποίο μόλις αφήσετε το πεντάλ της επιτάχυνσης, το αυτοκίνητο θα φρενάρει με τον ηλεκτροκινητήρα κάνοντας στην ουσία αντίστροφη κίνηση και ταυτόχρονα θα αποθηκεύσει την παραγόμενη ενέργεια στην μπαταρία!

Αυτό είναι το λεγόμενο regenerative braking που φρενάρει με τον ηλεκτροκινητήρα και φορτίζει ταυτόχρονα την μπαταρία – αυτό συμβαίνει σε όλους τους τύπους ηλεκτρικών αυτοκινήτων εφόσον το υποστηρίζει το αυτοκίνητο.

Τα ήπια υβριδικά δεν έχουν εξωτερική πηγή φόρτισης από πρίζα ή φορτιστή αυτοκινήτου, παρά μόνο μέσα από το φρενάρισμα και τον βασικό κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Τα plugin αυτοκίνητα διαθέτουν έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα – μεγαλύτερο συνήθως από τα υβριδικά – και μια μπαταρία που τα χαρίζει περίπου 50-80 χιλιόμετρα αυτονομίας, αποκλειστικά ηλεκτρικής χρήσης.

Τα plugin υβριδικά μπορούν να φορτιστούν με εξωτερική πηγή φόρτισης όπως οικιακή πρίζα ή φορτιστής type 2 AC.

Επίσης φορτίζουν και κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, με την αναγεννητική πέδηση.

Τα plugin υβριδικά συνήθως έχουν έναν μικρομεσαίο κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου όπου σε συνδυασμό με τον ηλεκτροκινητήρα αυξάνουν την ιπποδύναμη και τη ροπή του αυτοκινήτου αισθητά.

 

Αυτονομία ηλεκτρικών αυτοκινήτων

αυτονομια ηλεκτρικου αυτοκινητου

Και φτάσαμε σε ένα – από τα δυο – κρίσιμα σημεία που όλοι περιμένατε! Ποια είναι η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σε πραγματικές ρεαλιστικές συνθήκες!

Η αλήθεια είναι ότι τα νούμερα που ανακοινώνουν οι κατασκευαστές, απέχουν μερικές φορές αρκετά από τα πραγματικά νούμερα της αυτονομίας.

Αυτοκίνητα με ανακοινώσιμη αυτονομία κατά πρότυπο WLTP π.χ. 600 χιλιομέτρων, έχουν αυτονομία σε ταξίδι γύρω στα 400 χιλιόμετρα και μέσα στην πόλη 500-550 χιλιόμετρα.

Φυσικά η αυτονομία εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες, όπως η ταχύτητα κύλισης, η εξωτερική θερμοκρασία, η κατάσταση των ελαστικών, κ.α.

Το Tesla Model 3 Long Range, στο οποίο έχουμε κάνει τις δοκιμές μας, προσφέρει μια αυτονομία 330 χιλιομέτρων στο ταξίδι δίχως να σε πιάσει το άγχος της μπαταρίας.

Δηλαδή από το 92% μέχρι το 15%, θα βγάλει άνετα 330 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο με ταχύτητες 120-140 χιλιόμετρα / ώρα.

Όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο θα μειώνεται και η εκτιμώμενη αυτονομία.

Αντίστοιχα, μέσα σε συνθήκες πόλης, το Tesla Model 3 θα αποδώσει παραπάνω από 400 χιλιόμετρα με το 85% της μπαταρίας του.

Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για πολύ μεγάλες αυτονομίες, που καταπολεμούν το range anxiety ή αλλιώς το φόβο της αυτονομίας, ειδικά για τους νέους οδηγούς της ηλεκτροκίνησης.

 

Πως και με τι ταχύτητα φορτίζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Η φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να γίνει με αρκετούς τρόπους. Αρχικά, ας χωρίσουμε τους τύπους φόρτισης σε οικιακούς – δηλαδή στη φόρτιση που γίνεται στο σπίτι και σε δημόσια φόρτιση, που συμβαίνει σε εξωτερικούς σταθμούς όπως πρατήρια καυσίμων, ΣΕΑ και ειδικά διαμορφωμένους χώρους ηλεκτροκίνησης.

 

Οικιακή φόρτιση στο σπίτι

οικιακη φορτιση αυτοκινητου στο σπιτι

Οικιακή φόρτιση αυτοκινήτου στο σπίτι με Type2 καλώδιο

Η φόρτιση στο σπίτι είναι η καλύτερη επιλογή τόσο για την τσέπη σας όσο και γι την υγεία της μπαταρίας.

Μπορείτε να φορτίσετε είτε σε απλή πρίζα ενισχυμένη με ταχύτητα 3-3.7KW (σε 13Α ή 16Α ασφάλεια) είτε σε βιομηχανικού τύπου πρίζα όπου θα πετύχετε ταχύτητες από 7.4KW σε μονοφασική παροχή 32Αή 11KW σε τριφασική παροχή 16Α.

Βέβαια, αντί για βιομηχανική πρίζα μπορείτε να εγκαταστήσετε έναν φορτιστή wall box και να έχετε τις ίδιες ταχύτητες όπως παραπάνω, σε μονοφασική και τριφασική παροχή αντίστοιχα.

Για να φορτίσετε σε βιομηχανική πρίζα, θα πρέπει να έχετε τον αντίστοιχο φορτιστή και αντάπτορα ενώ για να φορτίσετε από το wall box σας θα χρειαστείτε ένα καλώδιο type2, αν δεν το έχει ενσωματωμένο ο φορτιστής σας.

Η αργή φόρτιση στο σπίτι, με ταχύτητες έως 11KW είναι η καλύτερη λύση για τη μακροζωία της μπαταρίας σας καθώς έτσι προστατεύεται και θα μπορεί να προσφέρει υψηλότερες δυνατότητες αποθήκευσης, για μεγαλύτερο διάστημα.

Φυσικά, η συμβουλή για να μην ξεπερνάτε το 80-85% του ορίου φόρτισης καθημερινά – παρά μόνο όταν χρειάζεστε την παραπάνω αυτονομία – ισχύει και εδώ όπως και σε κάθε τρόπο φόρτισης.

 

Φόρτιση σε δημόσιους φορτιστές και ταχυφορτιστές

φορτιση σε δημοσιους φορτιστες

φορτιση σε δημοσιους φορτιστες

Η φόρτιση σε εξωτερικούς φορτιστές συνήθως συμβαίνει σε 2 τύπους.

Η πρώτη επιλογή που θα συναντήσετε σε αρκετά μέρη και τοποθεσίες ενδιαφέροντος, όπου μπορείτε να αφήσετε το αυτοκίνητό σας για 2-3 ώρες κάνοντας ταυτόχρονα τη βόλτα, τα ψώνια ή το φαγητό σας είναι η φόρτιση AC σε ταχύτητες έως 11KW.

Οι φορτιστές αυτοί εγκαθίστανται σε μέρη ενδιαφέροντος, όπου ο κόσμος αφήνει το αυτοκίνητό του τουλάχιστον 2-3 ώρες κι έτσι ταυτόχρονα φορτίζει και το όχημά του. Συνήθως δεν έχουν καλώδιο επάνω και θα πρέπει να έχετε το δικό σας καλώδιο Type 2.

Η δεύτερη επιλογή, που θα σας χρειαστεί σίγουρα σε ταξίδια, είναι η ταχυφόρτιση σε ΣΕΑ ή άλλα σημεία.

Σε αυτά τα σημεία προσφέρεται γρήγορη επαναφόρτιση της μπαταρίας σας, σε ταχύτητες από 50KWκαι άνω.

Στα περισσότερα ΣΕΑ αυτήν την στιγμή οι φορτιστές είναι της τάξης των 50KW ενώ σιγά σιγά αναβαθμίζονται για να υποστηρίζουν υψηλότερες ταχύτητες, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σε έναν 50αρι φορτιστή, θα φορτίσετε περίπου 48Kwh σε μια ώρα – έτσι ανάλογα την μπαταρία που έχει το όχημά σας, μπορείτε να υπολογίσετε το ποσοστό που θα επαναφορτίσετε σε 60 λεπτά.

Στους ταχυφορτιστές με CSS ή chademo φόρτιση – τα 2 διαφορετικά μοντέλα ταχυφόρτισης με το CSS να είναι το πλέον διαδεδομένο πλέον, το καλώδιο φόρτισης είναι πάνω στον ταχυφορτιστή και εσείς πρέπει να το κουμπώσετε μόνο στο αυτοκίνητό σας.

 

Σημεία φόρτισης στην Ελλάδα

Η Tesla εγκαθιστά φορτιστές για τα δικά της αυτοκίνητα, της τάξης των 250KW με τους πρώτους να βρίσκονται στα ΣΕΑ Ψαθόπυργου και να ακολουθούν μέχρι το καλοκαίρι του 2022 στον σταθμό ΣΕΑ Αταλάντης. Επίσης ήδη λειτουργούν από το 2020 οι φορτιστές στο εμπορικό κέντρο Golden Hall που προσφέρουν ταχύτητες έως 150KW.

Δίκτυο ταχυφορτιστών αναπτύσσει η Incharge, τα ΕΛΠΕ καθώς και η Protergia με ταχυφορτιστές στα ΣΕΑ Αταλάντης και Νίκαιας.

Τέλος, η ΔΕΗ, με το DEI Blue αναπτύσσει φορτιστές σε αρκετά σημεία ενδιαφέροντος, όπως εμπορικά κέντρα και σούπερ μάρκετ καθώς επίσης και ταχυφορτιστές σε ιδιαίτερα σημεία ενδιαφέροντος.

Πλέον στη χώρα μας υπάρχουν περισσότερα από 1000 σημεία φόρτισης, τόσο AC όσο και DC και η κάλυψη είναι σχεδόν καθολική.

Η δικαιολογία «δεν υπάρχουν υποδομές στη χώρα μας» πλέον δεν ισχύει, καθώς διαθέτουμε ένα ευρύ δίκτυο φορτιστών τόσο για αργή όσο και γρήγορη φόρτιση σχεδόν σε όλα τα ΣΕΑ του Εθνικού δικτύου.

Πολλές αλυσίδες κάνουν συμφωνίες με εταιρείες που διαχειρίζονται δίκτυα φόρτισης και εγκαθιστούν φορτιστές σε όλα τους τα καταστήματα – αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε το δίκτυο φόρτισης να πολλαπλασιάζεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς.

Στον παρακάτω χάρτη μπορείτε να δείτε αναλυτικά τα σημεία φόρτισης στη χώρα μας, με τα πράσινα σημεία να είναι η αργή φόρτιση έως 11KW και τα πορτοκαλί να αναφέρονται στα σημεία ταχυφόρτισης DC.


Το κόστος φόρτισης εξαρτάται από τον κάθε πάροχο αλλά σε γενικές γραμμές η φόρτιση ACκυμαίνετα στα 0.35-0.45€ / kwh και η DC στα 0.55-0.62€/kwh!

 

Τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα μας και οι τιμές πώλησης τους

Στη χώρα μας οι πωλήσεις αυξήθηκαν εκθετικά για το 2021 και ακολουθούν τους ίδιους ρυθμούς και τους πρώτους μήνες του 2022, όσο φυσικά το επιτρέπουν οι παραδόσεις από τα εργοστάσια, λόγω των ελλείψεων που παρατηρούνται.

Τα πρώτα σε πωλήσεις μοντέλα για το 2021 ήταν:

  • Tesla Model 3
  • Peugeot e-208
  • Volkswagen ID.3
  • Peugeot e-2008
  • Fiat 500e
  • Volkswagen ID.4
  • Skoda Enqaq

Οι τιμές αγοράς είναι στο εύρος των 30.000€ – 55.000€ .Σε αυτό το ποσό, δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που εφόσον είστε δικαιούχος, θα σας μειώσει το κόστος αγοράς περί τις 6.000€

 

Άλλα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης

Πέρα της προστασίας του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης των εκπομπών ρύπων καθώς και την πιο fun to drive εμπειρία, η ηλεκτροκίνηση προσφέρει αρκετά ακόμα πλεονεκτήματα στους οδηγούς της.

Οι κάτοχοι ηλεκτροκίνητων οχημάτων απολαμβάνουν μια σειρά από πλεονεκτήματα όπως μη καταβολή τελών κυκλοφορίας, ελεύθερη είσοδο στο δακτύλιο, δωρεάν παρκάρισμα στους δημόσιους διαγραμμισμένους χώρους, μηδενικά τέλη ταξινόμησης καθώς και ανύπαρκτα τεκμήρια.

Η ηλεκτροκίνηση παρέχει μια πιο fun to drive εμπειρία στον κάτοχό της ενώ σχεδόν το σύνολο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαθέτουν τεχνολογικές αρετές και καινοτομίες που εντυπωσιάζουν όσους ασχολούνται με την τεχνολογία.

 

Πάγια έξοδα συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Τα πάγια έξοδα συντήρησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι αρκετά μειωμένα σε σχέση με ένα θερμικό όχημα.

Τα ετήσια τακτικά service είναι μειωμένα ή δεν υπάρχουν καθόλου, όπως στα αυτοκίνητα της Tesla! Εδώ, η προγραμματισμένη συντήρηση δεν υπάρχει και η επίσκεψη στο συνεργείο γίνεται μόνο για προληπτικό έλεγχο ή αν συμβεί κάποια βλάβη.

Δεν υπάρχει κάποιο κόστος αλλαγής υγρών, πέρα από τα υγρά φρένων κάθε 2 χρόνια και το φίλτρο καμπίνας στο ίδιο χρονικό διάστημα.

Γενικότερα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο η έννοιά σας θα είναι η φόρτιση και η αλλαγή ελαστικών – δεν θα έχετε κάποιο άλλο αναλώσιμο ή πάγιο κόστος συντήρησης!

 

Ασφάλεια ηλεκτρικού αυτοκινήτου – Είναι πιο ακριβή;

Η ασφάλεια ηλεκτρικού αυτοκινήτου δεν είναι πιο ακριβή σε σχέση με μια αντίστοιχη, ενός θερμικού οχήματος.

Αν συγκρίνουμε δυο όμοια οχήματα, ίδιας κατηγορίας και ιπποδύναμης, τότε θα δούμε ότι η ασφάλεια αυτοκινήτου ανάμεσα στα δυο αυτοκίνητα είναι αρκετά παραπλήσια.

Στο asfaleies24.gr μπορείτε να βρείτε φθηνή ασφάλεια αυτοκινήτου, να συγκρίνετε έως 26 ασφαλιστικές εταιρείες και να κάνετε την καλύτερη και πιο συμφέρουσα επιλογή για την ασφάλιση του οχήματός σας.

 

Επιδότηση αγοράς

Η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου επιδοτείται μέσα από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Πλέον το ποσό ανέρχεται σε έως και 6000€ για ιδιώτες και εταιρείες ενώ σε περίπτωση αγοράς ταξί το ποσό αυξάνεται αισθητά.

Το ποσό της επιδότησης δίνεται μετά την αγορά και θα πρέπει να υπολογίζεται περίπου 6-8 μήνες για την καταβολή του, από την στιγμή της αίτησής σας.

 

Και με τι μπαταρία τι θα γίνει; Πότε θέλει αλλαγή;

 

 

Η μπαταρία των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων δε χρειάζονται καμία αλλαγή – εκτός κι αν υπάρχει κάποιο εργοστασιακό σφάλμα.

Έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν χιλιάδες χιλιόμετρα ενώ σχεδόν όλες οι εταιρείες παρέχουν εγγύηση καλής λειτουργίας για την μπαταρία περίπου 8 έτη ή κοντά στα 160.000 χιλιόμετρα.

Ακόμα κι αν χρειαστεί αλλαγή η μπαταρία του αυτοκινήτου, με τους ρυθμούς που κινείται αυτήν τη στιγμή η ηλεκτροκίνηση, οι μπαταρίες θα κοστίζουν αρκετά λιγότερα χρήματα το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί η αλλαγή στο αυτοκίνητό σας.

Πάντως το θέμα της μπαταρίας δεν πρέπει να σας φοβίζει καθώς οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα ανθεκτικές και με απλή προσοχή στη χρήση τους, όπως να μην φορτίζετε κάθε μέρα σε ταχυφορτιστές με ταχύτητες 150-250kw και να μην αποφορτίζετε τελείως την μπαταρία, τότε σίγουρα θα σας κρατήσει για χιλιάδες χιλιόμετρα!

 

Tips για να κρατήσει περισσότερο η μπαταρία σας και να έχει υψηλή απόδοση για πολλά χιλιόμετρα

 

Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, όπως όλες οι μπαταρίες, είναι αναλώσιμα που σιγά σιγά χάνουν την αρχική τους χωρητικότητα.

Όμως, επειδή αυτές οι μπαταρίες είναι υψηλής ποιότητας, η χωρητικότητα μειώνεται με πολύ αργό ρυθμό που με τη σωστή χρήση η μείωση είναι σχεδόν ανεπαίσθητη στην καθημερινή χρήση.

Αυτό που πρέπει να κάνετε ως βασικό tip για την υγεία της μπαταρίας, είναι να προσέχετε το καθημερινό φόρτισμα να μην ξεπερνάει το 80-90% και να κάνετε όσο το δυνατόν περισσότερες φορτίσεις σε AC φορτιστές και όχι ταχυφορτιστές.

Οι συνθήκες που οδηγούν σε μεγάλο degradation – δηλαδή μείωση της χωρητικότητας της μπαταρίας, είναι η συχνή ταχυφόρτιση (ειδικά σε υψηλά ποσοστά) και τα χαμηλά επίπεδα μπαταρίας κάτω του 10%.

Αν δηλαδή φορτίζετε συνέχεια σε ταχυφορτιστές των 250kw σε ποσοστά 95-100%, τότε θα παρατηρήσετε μια μείωση της αρχικής σας χωρητικότητας. Αντίθετα, αν φορτίζετε σε AC παροχή της οικίας σας, τότε η μπαταρία σας θα παραμείνει υγιής και με μεγάλη ισχύ, για περισσότερο χρονικό διάστημα!

Εσείς πως βλέπετε την ηλεκτροκίνηση; Θα αγοράζατε ηλεκτρικό αυτοκίνητο τώρα ή θα περιμένατε μερικά χρόνια ακόμα να εξελιχθεί η τεχνολογία;

Δείτε όλα τα άρθρα του asfaleies24.gr γύρω από την ηλεκτροκίνηση ΕΔΩ!