συμπτωματα χαλασμενου θερμοστατη

Συμπτώματα χαλασμένου θερμοστάτη – Τι πρέπει να προσέξετε

Ο θερμοστάτης είναι ένα κρίσιμο μέρος του συστήματος ψύξης του αυτοκινήτου σας καθώς παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του κινητήρα.

Αναλόγως τη θερμοκρασία του κινητήρα και την ψύξη που χρειάζεται, ελέγχει τη ροή του ψυκτικού μεταξύ κινητήρα και ψυγείου. Εάν ο κινητήρας είναι κρύος, ο θερμοστάτης αφήνει τον κινητήρα να πιάσει τη θερμοκρασία λειτουργίας.

Μόλις ο κινητήρας ζεσταθεί, τότε ο θερμοστάτης ανοίγει σταδιακά ώστε να αφήσει το ψυκτικό υγρό να φτάσει.

Είναι ένα σχετικά απλό εξάρτημα στο αυτοκίνητο που όμως είναι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και επίσης δέχεται μεγάλη φθορά από τη συνεχόμενη χρήση.

Εδώ θα βρείτε μερικά συμπτώματα ενός χαλασμένου θερμοστάτη καθώς και τι πρέπει να κάνετε!

 

Υπερθέρμανση

Η υπερθέρμανση του κινητήρα είναι από τα πιο κοινά συμπτώματα ενός χαλασμένου θερμοστάτη. Αυτό συμβαίνει καθώς ο θερμοστάτης κολλάει και δεν ανοίγει να περάσει το ψυκτικό υγρό, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να υπερθερμαίνεται.

Από την άλλη, υπάρχει και η περίπτωση της υπερβολικής ψύξης – να μένει δηλαδή ο θερμοστάτης υπερβολικά ανοιχτός και να ψύχει συνέχεια τον κινητήρα, χωρίς να τον αφήνει να πιάσει τη θερμοκρασία λειτουργίας του.

Αν υπάρχει πρόβλημα με τον θερμοστάτη, στις περισσότερες περιπτώσεις θα το δείτε από τις προειδοποιητικές λυχνίες στον πίνακα οργάνων του αυτοκινήτου σας.

Άλλη περίπτωση να το καταλάβετε είναι ότι θα δείτε τη θερμοκρασία του νερού να ανεβαίνει σε πολύ υψηλά επίπεδα!

Αν συμβεί αυτό και δείτε υψηλές θερμοκρασίες, ανοίξτε αμέσως τη θέρμανση του αυτοκινήτου σας στη ζέστη, ώστε να αποβάλλετε όσο θερμότητα μπορείτε. Η οδήγηση με χαλασμένο θερμοστάτη ίσως να είναι επικίνδυνη για τον κινητήρα σας, όσο επικίνδυνη είναι και η οδήγηση με μια βίδα στο ελαστικό σας!

 

Διαρροή ψυκτικού

Ένα άλλο ενδεικτικό σημάδι προβλήματος που σχετίζεται με τον θερμοστάτη είναι η διαρροή ψυκτικού υγρού. Αν και το ψυκτικό δεν φεύγει από τον ίδιο τον θερμοστάτη, εν τούτοις συχνά η φλάντζα που βρίσκεται στο θερμοστάτη μπορεί να έχει πρόβλημα ή να έχει φθαρεί και να αφήνει το ψυκτικό να ρέει μεταξύ κινητήρα και ψυγείου.

 

Πως να αλλάξετε έναν θερμοστάτη

Η αλλαγή ενός θερμοστάτη δεν είναι δύσκολη, αλλά υπάρχουν αρκετές σημαντικές προφυλάξεις που πρέπει να ληφθούν. Ο θερμοστάτης είναι ένα αναλώσιμο εξάρτημα όπως η μπαταρία του αυτοκινήτου.

Αρχικά, θα πρέπει να αφήσετε αρκετές ώρες το αυτοκίνητό σας να κρυώσει και να ανοίξετε με προσοχή το σύστημα ψύξης – σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύετε να τραυματιστείτε! Στα περισσότερα αυτοκίνητα ο θερμοστάτης βρίσκεται στην κορυφή του κινητήρα – αυτό βέβαια δεν ισχύει πάντα καθώς σε άλλα οχήματα μπορεί να βρίσκεται από κάτω. Αφού εντοπίστε τον θερμοστάτη, μπορείτε να τον αλλάξετε με προσοχή αλλάζοντας πάντα μαζί και την φλάντζα του, καθώς πιθανόν θα έχει φθαρεί.

Αν θέλετε να δοκιμάσετε τον θερμοστάτη αν είναι λειτουργικός ή χαλασμένος, αρκεί να βράσετε νερό σε μια κατσαρόλα και να τον τοποθετήσετε μέσα. Ο θερμοστάτης θα πρέπει να είναι σε ανοιχτή θέση με το ζεστό νερό – αν είναι σε κλειστή θέση, δηλαδή δεν έχει ανοίξει, τότε ο θερμοστάτης είναι χαλασμένος και πρέπει άμεσα να τον αλλάξετε.

Σε κάθε περίπτωση, η καλύτερη επιλογή είναι να επισκεφθείτε ένα εξειδικευμένο συνεργείο ώστε να αναλάβει τον έλεγχο και την αλλαγή του θερμοστάτη σας, εφόσον έχετε κάποια από τα προαναφερθέν συμπτώματα.